Άνταλ Σερμπ: Ταξιδιώτης και φεγγαρόφωτο (παρουσίαση)

szerb

Ταξιδιώτης και Φεγγαρόφωτο

Δεκαετία του 1930. Ο βασικός πρωταγωνιστής, Μίχαγι, είναι υπάκουος, είναι γεννημένος να είναι το θύμα. Και όταν αποφασίζει να επαναστατήσει και να εναντιωθεί στην κατάσταση που του έχει επιβληθεί από το μικροαστικό περιβάλλον του, τα χάνει, βρίσκεται «έξω από τα νερά του», κυριολεκτικά αρρωσταίνει.

Τα πράγματα αρχίζουν να μπλέκονται, όταν όντας σε ταξίδι του μέλιτος στην Ιταλία –μόλις έχει αρχίσει η «ενήλικη» ζωή του–, συναντάει έναν παλιό του γνώριμο σε ένα ζαχαροπλαστείο. Τότε είναι που οι αναμνήσεις των εφηβικών του χρόνων αναδύονται και το γαϊτανάκι αρχίζει να γυρνά. Σε έναν σταθμό τραίνου εγκαταλείπει τη σύζυγο και αρχίζει τη μοναχική περιπλάνησή του στα ορεινά χωριά της Ιταλίας και έπειτα στη Ρώμη. Με αυτόν του τρόπο επαναστατεί, δραπετεύει από τον καθωσπρεπισμό της οικογένειάς του και προσπαθεί να χαράξει τον δρόμο του πέρα από κανόνες και «πρέπει».

Σε αυτή του την προσωπική πορεία θα συναντηθεί «τυχαία» με τα φαντάσματα από τα οποία είναι κυριευμένος. Τον Έρβιν, που ακολούθησε την καρδιά του υστέρα από μια ερωτική απογοήτευση και έγινε ο Πατέρας Σεβερίνος, έναν παλιό συμφοιτητή, καθηγητή πλέον της Ιστορίας των Θρησκειών, που θα τον μυήσει στο τι είναι ο θάνατος και στο πώς τον αντιλαμβάνονται οι διάφοροι λαοί ανά τους αιώνες, αλλά και την Εύα, τον ανεκπλήρωτο έρωτά του.  Θα προσπαθήσει να πλησιάσει και τον αυτόχειρα Τάμας Ούλπιους, που τον επισκέπτεται συχνά στα ονειρά του, αλλά σε αυτό ευτυχώς θα αποτύχει.

Γύρω του περιστρέφονται και άλλα πρόσωπα, η σύζυγος, ο πρώην σύζυγός της, ένας γιατρός, μια περιστασιακή ερωμένη. Όλοι αυτοί βάζουν το λιθαράκι τους, ηθελημένα ή όχι, στην ουσία θέλουν να πετύχουν τους δικούς τους σκοπούς, ώστε η προσπάθεια του Μίχαγι να αποτύχει και να αποδεχτεί τη μοίρα του.

Η Εύα –τυχαία ονομάζεται έτσι;– είναι παρούσα σε όλο το μυθιστόρημα. Σαν την άλλη Εύα, των πρωτόπλαστων, που έδωσε το μήλο στον Αδάμ κι εκείνος το έφαγε, αυτή κινεί τα νήματα και ορίζει τη μοίρα των αντρών που κινούνται γύρω της. Όλοι, γοητευμένοι από την παρουσία της, είναι έτοιμοι να κάνουν οτιδήποτε γι’ αυτήν ή διαμέσου αυτής.

Τελικά ο Μίχαγι, ανήμπορος να υπερβεί τον ίδιο του τον εαυτό, επιστρέφει στη Βουδαπέστη, στο σπίτι, για να προσπαθήσει να συμβιβαστεί. Διότι «τα γεγονότα στάθηκαν πιο δυνατά από αυτόν. Δε γινόταν να δραπετεύσει. Πάντοτε παρέμεναν εκείνοι οι πιο δυνατοί, οι πατέρες, οι διάφοροι Ζόλταν, οι επιχειρήσεις, οι άνθρωποι».

Ο Ούγγρος συγγραφέας Άνταλ Σερμπ –άγνωστος στην Ελλάδα– με το μυθιστόρημά του “Ταξιδιώτης και φεγγαρόφωτο“, εκδόσεις Χίλων, δίνει ένα δυνατό κείμενο που πραγματεύεται τον έρωτα και την αγωνία του θανάτου. Μαζί με τους ήρωές του ο αναγνώστης ταξιδεύει στη Βουδαπέστη, στην Ιταλία, στο Παρίσι.

Πρόκειται για μια σπουδή στην αυτογνωσία μέσα από ένα ταξίδι ενηλικίωσης, από μια επώδυνη εφηβεία γεμάτη όνειρα προς μία ενηλικίωση γεμάτη συμβιβασμούς και εκπτώσεις.

Szerb_Antal

Άνταλ Σερμπ

Βιογραφικό Άνταλ Σερμπ:
Ο Άνταλ Σερμπ (1901-1945) ήταν ένας από τους μεγαλύτερους Ούγγρους λογοτέχνες του 20ού αιώνα. Γεννήθηκε στην Βουδαπέστη απο Εβραϊκή οικογένεια αλλά ο ίδιος ήταν καθολίκος χριστιανός. Από το 1924 έως και το 1929 έζησε στην Ιταλία, Γαλλία και Αγγλία, λόγω της μεγάλης αναταραχής που υπήρχε στην Ουγγαρία από την κομμουνιστική επανάσταση. Σε ηλικία 32 ετών εκλέχτηκε πρόεδρος της Ουγγρικής λογοτεχνικής ακαδημίας και το 1937 εκδόθηκε το “Ταξιδιώτης και φεγγαρόγωτο” που είναι το πιο γνώστο του έργο παγκοσμίως. Το 1941 ξεκίνησε ένα κολοσσιαίο εγχείρημα για την εποχή, να εκδώσει την ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας, το οποίο όμως δεν κατάφερε να ολοκληρώσει γιατί το 1944 μεταφέρθηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Εκεί τον Ιανουάριο του 1945, σε ηλικία 43 ετών, πέθανε με φρίχτο τρόπο (δάρθηκε μέχρι θανάτου). Τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί σχεδόν σε όλες τις γλώσσες και συγκαταλέγεται στο πάνθεον των μεγαλυτέρων λογοτεχνών του περασμένου αιώνα.

Ελένη Κίτσου

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s