Οι αληθινοί άνδρες φοράνε φούστα

Σύμφωνα με σχεδιαστές μόδας δεν είναι διόλου απίθανο σε τρία χρόνια να δούμε στρέητ άνδρες να κυκλοφορούν στους δρόμους με φούστα και τακούνια. Μάλιστα, ακόμα και κλασσικά brands έχουν ήδη λανσάρει στις συλλογές τους ανδρικές φούστες

και φορέματα επενδύοντας στο ανδρόγυνο προφίλ που κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος.

Ύψος 1.88, αδύνατη φιγούρα, πλούσια ξανθά μαλλιά, χλωμό δέρμα, γαλαζοπράσινα μάτια και σαρκώδη χείλη. Με αυτά τα ιδανικά χαρακτηριστικά ένα μοντέλο από την Βοσνία που μεγάλωσε στην Αυστραλία έχει γίνει τον τελευταίο χρόνο παγκόσμιο φαινόμενο απαιτώντας πολύ υψηλά κασέ, φορώντας αβαντ γκάρντ φορέματα στην πασαρέλα για μερικούς από τους μεγαλύτερους σχεδιαστές σήμερα, ποζάροντας για γνωστούς φωτογράφους για περιοδικά όπως η «Vogue» και η «Grazia» και κλείνοντας υπεράριθμες διαφημιστικές καμπάνιες όπως για παράδειγμα για γυναικεία εσώρουχα.

Έχει όμως μια ιδιαιτερότητα: Είναι άνδρας. Μόλις πριν από μερικούς μήνες ο Αντρέι Πέζικ έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό όταν η ολλανδική εταιρεία εσωρούχων «Hema» αποκάλυψε ότι το πρόσωπο της τελευταίας τους καμπάνιας που μόστραρε μ’ ένα σουτιέν τύπου «push up» ήταν στην πραγματικότητα ανδρικού φύλου. Μάλιστα, η λεζάντα που κοσμεί την κεντρική σελίδα του σάιτ τους επισημαίνει «Ακόμα και οι άνδρες μπορούν ν’ αποκτήσουν ντεκολτέ. Αυτό σημαίνει ότι εσύ με «απολύτως τίποτα» μπορείς ν’ αποκτήσεις ένα πανέμορφο μέγεθος B.» Μια εξαιρετική διαφημιστική στρατηγική για την εγγύηση του αποτελέσματος του προϊόντος που μεταφέρει παράλληλα το μήνυμα ότι τα όρια των φύλων είναι πλέον δυσδιάκριτα.

Η ανδρική ένδυση με γυναικεία ρούχα βέβαια δεν είναι κάτι καινούργιο. Από τους κοθόρνους των ηθοποιών της Αρχαίας Επιδαύρου, μέχρι τα ψηλά τακούνια του Ναπολέοντα τον 18ο αιώνα, τους Βίκινγκ και τον Ντέιβιντ Μπάουι ή καλύτερα την εναλλακτική περσόνα του Ζίγκυ Στάρνταστ να κατακλύζουν τα περιοδικά της δεκαετίας του εβδομήντα δίπλα από τον εικονοπλάστη Αντι Γουόρχολ και την σειρά από τρασέξουαλ μούσες του να επηρεάζουν το ρεύμα της εποχής. Ετσι και ο Αντρει σήμερα φαίνεται έχει γίνει ο κατάλληλος εκπρόσωπος που ταιριάζει απόλυτα με τα ανδρόγυνα χαρακτηριστικά που ήδη απαιτεί η βιομηχανία της μόδας ως ιδανικά για τα γυναικεία τοπ μοντελ: Ψιλόλιγνες παρουσίες χωρίς καμπύλες και αναλογίες που παραπέμπουν σ’ εκείνες ενός έφηβου αγοριού, όπως ο Αντρει. Ακόμα και η ιέρεια της μόδας και αρχισυντάκτρια της αμερικανικής Βογκ Αννα Γουίντορ σημείωσε τελευταία «τώρα υπάρχει μια ολοένα αυξανόμενη ανάγκη από τους κριτικούς για ανδρόγυνες
φιγούρες κυρίως από άνδρες όπως ο Αντρέι Πεζίκ.»

Ο Αντρέι γεννήθηκε το 1991 στη Βοσνία και μεγάλωσε στην Αυστραλία ως πολιτικός πρόσφυγας με την μητέρα του. Τον «ανακάλυψε» ένας κυνηγός μοντέλων όταν εκείνος δούλευε στα Μακντόναλντς προ διετίας χωρίς μάλιστα να ξέρει αν πρόκειται για αγόρι ή για κορίτσι. Η ασάφεια στη διάκριση του φύλου του δεν ήταν τυχαία καθώς έχει πει σε συνεντεύξεις του ότι πειραματιζόταν με μια περισσότερο θηλυπρεπή εμφάνιση από την ηλικία των 14. Μάλιστα γοητευμένος ο Ζαν Πωλ Γκοτιέ από το ανδρόγυνο αυτό πλάσμα τον χρησιμοποίησε πρώτος στην εβδομάδα μόδας στο Παρίσι το 2011 για να επιδείξει τις δημιουργίες του, αλλά και για την πολύ σημαντική τελευταία εμφάνιση της πασαρέλας σ’ ένα διαφορετικό και πολυφωτογραφημένο νυφικό.

Σε συνέντευξη του για το ABC News ο ίδιος δήλωσε «Δεν με έβλεπα ποτέ ως αγόρι ή ως κορίτσι με έβλεπα απλά ως παιδί. Θέλω σίγουρα να παντρευτώ κάποια στιγμή και να κάνω παιδιά. Ονειρεύομαι ήδη το νυφικό μου, την ανθοδέσμη και τα παρανυφάκια. Δεν ξέρω αν θα παντρευτώ γυναίκα ή άνδρα. Πως μπορεί να ξέρει κάποιος ποιόν θα ερωτευτεί;», απάντησε αποστομωτικά στην δημοσιογράφο.

Η κίνηση του Γκωτιέ σόκαρε πολλούς και ενέπνευσε άλλους σχεδιαστές να προσλάβουν θηλυπρεπή αγόρια στις εβδομάδες μόδας του 2011 και 2012 για να επιδείξουν ρούχα που απευθύνονταν τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες. Οσον αφορά τον Πέζικ, μετά την θραύση στο σόου του Γκωτιέ εμφανίστηκε σε περιοδικά όπως η «Vogue», το «Grazia» και συγκέντρωσε διόλου ευκαταφρόνητα ποσά δουλεύοντας για τους οίκους Chanel, και Alexander Mcqueen μεταξύ άλλων. Επιπλέον, τον περασμένο Μάιο φωτογραφήθηκε για το νεοϋορκέζικο περιοδικό «Dossier Journal» με το μακρύ ξανθό μαλλί του να καλύπτει το γυμνό στήθος του σοκάροντας τους αναγνώστες που δεν γνώριζαν μέχρι πρότινος ότι ήταν άνδρας. «Αυτό που θα έλεγα είναι ότι έχει έναν ρόλο- ενα σημαντικό ρόλο γιατί είναι σαν ένα τρίο, παρουσιάζει δηλαδή μία από τις τρεις περσόνες που έχει μέσα του. Είναι πολύ όμορφος και απίστευτος. Πιστεύω ότι έχει κάτι όμορφο που όλοι το αναγνωρίζουν. Πρέπει να είναι αρσενικός αλλά όχι στρέητ, μπορεί οι γυναίκες να τον βρίσκουν όμορφο, μπορεί οι ομοφυλόφιλοι, αλλά τώρα που το σκέφτομαι μάλλον θέλουν κάτι άλλο (γελάει). Στην πραγματικότητα, είναι αυτό που θα λέγαμε σαν ένα … «μοντέρνο γυναικείο αγόρι» του σήμερα. Σε καμία περίπτωση δεν ανήκει στην παλιά κοπή ας πούμε κάποιας «drag queen», ή τραβεστί. Καθόλου. Είναι ο Αντρει.», είχε τονίσει ο γνωστός σχεδιαστής και οπαδός του Αντρει, Ζαν- Πωλ Γκωτιέ και συνεχίζει. «Ομορφος, ευχάριστος και ένας πολύ καλός άνθρωπος. Μου αρέσει πολύ και του εύχομαι κάθε επιτυχία. Εχει ξεκινήσει πολύ καλά. Οτι και να κάνεις δεν μπορείς να μην ανταποκριθείς στην ομορφιά του.», καταλήγει ο γνωστός σχεδιαστής που έχει ήδη αντιληφθεί την ανάγκη για το ανδρόγυνο. Και δεν είναι ο μόνος. O γνωστός για την αγάπη του στις γκόθικ δημιουργίες, το μαύρο αιλάινερ και το μακρύ ίσιο μαλλί Ρικ Ουενς έδειξε εφέτος στις πασαρέλες τις λεγόμενες «manskirts» (φούστες για άνδρες). Ενώ ήδη από το 2009, ο σχεδιαστής Ραντ Χουράνι έστειλε άνδρες μοντέλα στην επίδειξή του με ψηλά τακούνια.

Αλλοι, όπως ο σχεδιαστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Louis Vuitton, Μαρκ Τζέηκομπς επιλέγουν φούστες για τις εμφανίσεις τους, αλλά και ο ράπερ Κάνιε Γουέστ που εμφανίστηκε στην περιοδεία του “Watch the throne” με μία δερμάτινη φούστα του οίκου Givenchy. Ο αείμνηστος πατέρας της γκράντζ και δηλωμένος φεμινιστής Κερτ Κομπέην συνήθιζε να ανεβαίνει κατά καιρούς στη σκηνή φορώντας τα φορέματα από την γκαρνταρόμπα της φιλενάδας του Κόρτνευ Λαβ.

Ενώ, ο ηθοποιός και μπροστάρης του συγκροτήματος «30 Seconds to Mars», Τζάρεντ Λέτο, πόσταρε πρόσφατα μια φωτογραφία του στο λογαριασμό του στο Twitter, φορώντας φούστα που συμπλήρωσε με τη λεζάντα «Οι πραγματικοί άνδρες φοράνε φούστες.»

Στην Ελλάδα όμω, δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο σύντομα, έτσι τουλάχιστον πιστεύει ο στυλίστας εκπομπών του ΑΝΤ1 και σχεδιαστής Νικόλαος Παπαζήσης. «Το cross dressing κατά την άποψη μου είναι δύσκολο να έρθει στην Ελλάδα ως τάση στους δρόμους τουλάχιστον. Είμαστε αρκετά συντηρητικός λαός και μας αρέσει να χλευάζουμε το διαφορετικό. Αν το ξανασκεφτούμε όμως τα κιλτ των Σκοτσεζων, η δική μας παραδοσιακή φουστανέλα, τα κομμάτια δέρματος που σχημάτιζαν ένα είδος φούστας των Βίκινγκ δεν ήταν μια ιδέα cross dressing;
Στο εξωτερικό αυτό μπορεί ν’ αποτελούσε σημείο έμπνευσης, όχι όμως σε μια Ελλάδα γεμάτη στερεότυπα.», δηλώνει ο Νικόλαος Παπαζήσης.

Αλλοι, όπως ο blogger και σχεδιαστής Τάσος Λαζαρίδης διαφωνούν και ήδη προσπαθούν να ενσωματώσουν γυναικεία κομμάτια ακόμα και στην καθημερινή τους ένδυση. «Όπως και σε οποιαδήποτε άλλη καθημερινή κατάσταση, το να ντύνεσαι με γυναικεία ρούχα ή να φοράς ψηλοτάκουνα είναι ένας ρόλος, μια «περσόνα», απλώς στην περίπτωση αυτή συμβαίνει να προκαλεί περισσότερο τα δεδομένα πρότυπα της κοινωνίας. Όπως συμβαίνει με οτιδήποτε άλλο στη ζωή, είναι επίσης πολύ πιθανό να δείτε αυτή την αναδυόμενη τάση και στους δρόμους της πόλης μας, ωστόσο πιστεύω ότι αυτό θα γίνει μετά από μερικά -ή πολλά- χρόνια, όπως εξάλλου και κάθε άλλη τάση που έχουμε υιοθετήσει από το εξωτερικό προκύπτει στην Ελλάδα με χρονοκαθυστέρηση.», επισημαίνει ο Τάσος Λαζαρίδης του blog PoshFashion.com

Κι εάν οι ανδρικές φούστες στους δρόμους της Αθήνας προς το παρόν φοριούνται κυρίως στις απόκριες, στην σκηνή εκτυλίσσεται μια διαφορετική ιστορία. Η γνωστή χορογράφος Τσάλι Τζένινγκς από το Λος Αντζελες, βρίσκεται στην Ελλάδα τα τελευταία τέσσερα χρόνια και είχε αναλάβει μεταξύ άλλων τις χορογραφίες και τα κουστούμια των ζωντανών εμφανίσεων στα μουσικά βραβεία MAD τα τελευταία δύο χρόνια. «Μας έβαλε να φορέσουμε κόκκινο κραγιόν, περούκα (εποχής), κόκκινο δαντελωτό γάντι, βεντάλια και ψηλοκάβαλο παντελόνι με μπότες ιππασίας, κάνοντας πολλές girly κινήσεις και Cat walk», μας λέει ο χορευτής και χορογράφος Τάσος Χορχογιαννόπουλος και συνεχίζει, «Για να είσαι χορευτής και να θες να υπάρχεις μέσα σε αυτό το χώρο πρέπει όχι μόνο να είσαι πολύ ελεύθερος στις ιδέες σου, αλλά να μπορείς να σταθείς ψυχολογικά σε κάτι τόσο μεγάλο, που πάντα οι χορευτές κάνουν την πιο δύσκολη δουλειά. Με άλλα λόγια στη σκηνή δεν έχεις φύλο είσαι άνδρας και γυναίκα μαζί», επισημαίνει ο Τάσος Χορχογιαννόπουλος.

Αλλά και στα κατά κοινή ομολογία συντηρητικά Βαλκάνια έχει αρχίσει να διαφαίνεται μία ισχυρή τάση καλλιτεχνών που εμφανίζονται κάνοντας προκλητικές γυναικείες χορευτικές κινήσεις και βόγκινγκ με γόβες στιλέτο και δερμάτινα μπουστάκια. Από τον Βουλγάρο Αζίζ και την δική του… ιδιαίτερη ερμηνεία της ανδρικής θηλυκότητας μέχρι τους ουκρανούς Kazaky. Μάλιστα, οι Kazaky δηλαδή, ο Αρτουρ Γκασπάρ, ο Ολεγκ Ζεζέλ, ο Κύριλλ Φεντορένκο και ο Φρανσέσκο Μποργκάτο κλήθηκαν φέτος από τη βασίλισσα της ποπ Μαντόνα η οποία τους συμπεριέλαβε στο βίντεο για το τραγούδι της «Girl Gone Wild». «Ο κόσμος μας αγάπησε για τον χορό και τα μικροσκοπικά ρούχα μας αλλά δεν είμαστε μόνο αυτό. Δίνουμε δραματικά τέκνο μπητς, και μία παράσταση που θυμίζει σόου μόδας. Το πρώτο μας βίντεο «Love» κυκλοφόρησε το 2010. Ηταν αρκετά στυλιζαρισμένο και σύντομα απέκτησε περισσότερες από 5 εκατομμύρια επισκέψεις στο Youtube. Και είμαστε ενθουσιασμένοι που ονόματα όπως η Μαντόνα θέλουν να συνεργαστούν μαζί μας.», μας λέει ο Αρτούρ Γκασπάρ των «Kazaky». Ακολουθώντας τα χνάρια της Madonna και η Lady Gaga έχει
χρησιμοποιήσει πολλές φορές άνδρες χορευτές ως γυναίκες στα σόου και σε μουσικά βίντεο της.

Ωστόσο ο πρώτος που απενεχοποίησε το λεγόμενο «Crossdressing» απογυμνώνοντας κάθε ίχνος τραγελαφικότητας ή έπαρσης και μεταφέροντας την στον χώρο της τέχνης ήταν ο γνωστός χορογράφος και χορευτής Μάθιου Μπούρν. Με εκπληκτική μαεστρία, κατάφερε να κάνει αρκετούς αμετανόητους λάτρεις της μπαλέτου να συμβιβαστούν ή και ακόμα και να εξυμνήσουν κλασσικά έργα όπως η «Λίμνη των κύκνων» και ο «Καρυοθραύστης» ερμηνευμένα αποκλειστικά από άνδρες χορευτές. Μάλιστα, οι παραστάσεις του δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τις κλασσικές, αντιθέτως ο απαγορευμένος ή ο καταδικασμένος έρωτας μεταξύ δύο ανδρών μοιάζει ακόμα περισσότερος συγκινητικός και αληθινός από την στυγνή κλασσική απόδοση μεταξύ ενός χορευτή και μιας μπαλαρίνας που έχουμε συνηθίσει.

Το ανδρόγυνο είναι στη μόδα λοιπόν, τα φύλα πλησιάζουν το ένα το άλλο ολοένα και περισσότερο. Ο σεξισμός όμως εξακολουθεί να υφίσταται. Η γυναίκα μπορεί να κυκλοφορεί άνετα με ανδρικά ρούχα, ορισμένοι μάλιστα θεωρούν το ανδρικό κουστούμι ιδιαίτερα σέξι σε μία γυναίκα. Ο άνδρας όμως δεν μπορεί να εμφανιστεί δημόσια με φούστα χωρίς να σχολιαστεί αρνητικά. Τουλάχιστον όχι ακόμα καθώς σχεδιαστές πιο κλασσικών brands όπως η Guess και η Kohl’s ήδη προμηθεύουν την δικιά τους εκδοχή μιας ανδρικής φούστας στα καταστήματά τους, δηλώνοντας μάλιστα ότι το πολύ σε τρία χρόνια θα βλέπουμε άνδρες στρέητ και γκέυ εξίσου να κυκλοφορούν ανενόχλητοι στους δρόμους με φούστα ή με κάποια άλλη μέχρι πρότινος θηλυκή αμφίεση. Και γιατί όχι; Τα ράσα δεν κάνουν τον παπά όπως ξέρουμε κι εξάλλου μιλάμε απλά για ένα κομμάτι ύφασμα ή την έλλειψή του τουλάχιστον, που είναι και ιδιαίτερα άνετη εδώ που τα λέμε.

Λίνα Ψάιλα

Πηγή: tovima.gr

.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s