Αθηνά Φερεντίνου: Η λύτρωση των ηρώων μου με ανακουφίζει πάντοτε

athina ferentinouEditorial από την Βένη Παπαδημητρίου για την Αθηνά Φερεντίνου.

Η συγγραφή είναι Ελευθερία για εκείνη! Πράγματι… Τι πιο σημαντικό να ελευθερώνεις τις σκέψεις, τα συναισθήματά σου, τη φαντασία σου…

Κι όταν όλα αυτά, αποτυπωμένα στο χαρτί, γεννούν, ένα βιβλίο, εκείνη αισθάνεται την ίδια χαρά, όπως στη γέννηση του γιου της…
Κι εφόσον η ίδια εκφράζεται καλύτερα με τον γραπτό λόγο, παρά με τον προφορικό, η αίσθηση της ελευθερίας είναι ακόμη μεγαλύτερη, καθώς βγάζεις από μέσα σου όσα έχεις και που οι άλλοι γύρω σου, δεν αντιλαμβάνονται…, εφόσον συνήθως σωπαίνεις, όπως η συνάδελφος δημοσιογράφος Αθηνά Φερεντίνου.  
Αισθάνεται ένας “μικρός Θεός”, από τη στιγμή που μέσα από τη συγγραφή, μπορεί να γράψει ότι θέλει, να δημιουργήσει τους ήρωές της, όπως εκείνη θέλει, να τους δώσει τα όποια χαρακτηριστικά θέλει, να νοιώσει τα συναισθήματά τους, να ζήσει μαζί τους, αυτό που εκείνη πλάθει… Και το ζει έντονα. Ελευθερία είναι που μπορεί – σε σχέση με τους ήρωες του βιβλίου της- να τους σκοτώσει, να τους πληγώσει, να τους κάνει χαρούμενους, να τους βάλει σε… περιπέτειες, ή και  να τους δώσει ένα ωραίο τέλος.. Επιλογή της είναι.. Και είναι ωραίο να έχεις επιλογές, που σου δίνουν τη χαρά της δημιουργίας, την αίσθηση της ελευθερίας…
Το πρώτο της βιβλίο με τίτλο “Έτσι το λέει ο λαός”, εκδόθηκε το 2007 και είχε επιτυχία.
Τώρα… σε λίγες ημέρες, στις 10 Απριλίου συγκεκριμένα, το νέο της πόνημα, θα είναι στα βιβλιοπωλεία!  
“Σαν να μην πέρασε μια μέρα”, είναι ο τίτλος του νέου της βιβλίου, τίτλος πραγματικά εντυπωσιακός.. Είμαι σίγουρη πως θα αγκαλιαστεί από το αναγνωστικό κοινό, θα αγαπηθεί, θα συγκινήσει.. καθώς ..ο ήρωας του βιβλίου της, θα μπορούσε να είναι – και ίσως να είναι – ο καθένας μας.
Τώρα… όταν κάνεις συνέντευξη σε μια συνάδελφο, τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά… αλλά .. όλα κύλησαν όμορφα και απλά. Για μένα, είναι διαφορετικό, καθώς από τη γραφή της, αντιλαμβάνομαι την… δημοσιογραφική της πείρα.
Σίγουρα, οι περισσότεροι γνωρίζετε την Αθηνά Φερεντίνου, ίσως όμως, δεν γνωρίζετε κάποιες λεπτομέρειες γι’ εκείνη, που θα τις διαβάσετε σήμερα..
 

♦  Η Βένη Παπαδημητρίου συζητά αποκλειστικά με την Αθηνά Φερεντίνου για το Womland.
1) Πότε ήρθες πρώτη φορά σε επαφή με το γράψιμο;

Από παιδί, από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, είμαι με μολύβι και χαρτί στο χέρι. Είναι κάτι σαν προέκταση του εαυτού μου. Με τον γραπτό λόγο εκφράζομαι καλύτερα, νιώθω πιο άνετα. Μπορώ να πω πράγματα που αδυνατώ να εκφράσω προφορικά.

2) Τι σε ώθησε να αποτυπώσεις σκέψεις, συναισθήματα στο χαρτί;

Θα έλεγα ότι είναι κάτι έμφυτο, βγαίνει αυθόρμητα, χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένη πηγή. Σίγουρα παίζουν ρόλο τα βιώματα, όμως, για μένα είναι εσωτερική ανάγκη. Είναι τρόπος ζωής, είναι όπως όταν αναπνέω. Δεν σκέφτομαι το γιατί, απλά γράφω. 

3) Προηγήθηκε η δημοσιογραφική γραφή από την έκδοση του πρώτου σου βιβλίου;etsi to leei o laos

Στον δημοσιογραφικό χώρο είμαι από το 1997. Το πρώτο μου βιβλίο εκδόθηκε το 2007 και ήταν ένα προσωπικό απωθημένο. Είναι μια δουλειά που κράτησε πολλά χρόνια και χάρηκα που τελικά εκδόθηκε. Ένιωσα περίπου την ίδια χαρά, όπως την ημέρα που γέννησα τον γιο μου. Κράτησα στα χέρια μου το πνευματικό μου παιδί λίγους μήνες μετά το βιολογικό μου.

4) Πως πήγε το πρώτο βιβλίο; Έμεινες ικανοποιημένη;

Είμαι παραπάνω από ικανοποιημένη. Έχει κάνει ήδη τρεις εκδόσεις και πάμε για την τέταρτη. Εδώ πρέπει να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ στον ΕΝΑΛΙΟ που αγκάλιασε την προσπάθειά μου. Πρωτίστως, είμαι ευχαριστημένη από την συνεργασία μου με τον εκδοτικό οίκο και την προώθηση του βιβλίου μου.

5) Το νέο σου βιβλίο. Μια περιγραφή τι θα διαβάσουμε.

Είναι μια ιδέα που την είχα στο συρτάρι μου πολλά χρόνια, με τη μορφή νουβέλας. Η βασική ιδέα, αυτό που μου κέντρισε το ενδιαφέρον, ήταν το πόσο εύκολα μπορεί να αλλάξει τη ζωή μας μια μικρή λεπτομέρεια, μια απόφαση για κάτι ασήμαντο. Ο πρωταγωνιστής μου, είναι ένας νέος άνθρωπος που πέρασε δια πυρός και σιδήρου, που μόχθησε για να πετύχει. Απέκτησε όλα όσα ήθελε και η ζωή του κυλούσε ήρεμα, ώσπου κάποια στιγμή έκανε μια κίνηση που κάνουν πολλοί άνθρωποι καθημερινά. -Δεν θα σας πω τι είναι αυτό, θα αφήσω τη φαντασία να καλπάσει.- Και από αυτό το σημείο, η ζωή του καταρρέει, όλα αλλάζουν. Ο ήρωάς μου αρχίζει να κατρακυλάει και φτάνει πάλι στο μηδέν, ενώ ταυτόχρονα οι μάσκες πέφτουν. Συνειδητοποιεί ότι ζούσε μέσα στο ψέμα. Όμως, τίποτα δεν χάνεται για πάντα

6) Αλήθεια, ή φαντασία, ή συνδυασμός και των δύο;

Νομίζω ότι στη λογοτεχνία χρειάζονται και τα δύο. Αν χρησιμοποιήσουμε το ένα από τα δύο, το αποτέλεσμα θα είναι κάπως άκαμπτο.

7) Θέλεις να περάσεις κάποια μηνύματα μέσα από το βιβλίο σου;

Το μήνυμα είναι ένα και νομίζω ότι είναι η ουσία της ζωής: Μην σταματάς να αγωνίζεσαι, μην σταματάς να ελπίζεις.
Αν σταματήσεις να αγωνίζεσαι χάνεσαι, πεθαίνεις κυριολεκτικά ή μεταφορικά. Το ίδιο συμβαίνει και αν χάσεις την ελπίδα σου. Δεν πρέπει να σταματάς.
“ (.) δεν μπορείς να σταματάς, δεν μπορείς να αργοπορείς τα βήματά σου, πρέπει να ανεβαίνεις ολοένα – ολοένα, μια στιγμή να ξεστρατίσεις, σ’ αφήνει και προχωρεί δίχως εσένα, και τότε ξόφλησες, και πας.” Αυτά τα λόγια, τα έγραψε ο αγαπημένος Τέννεση Ουίλιαμς στο Γλυκό Πουλί της Νιότης και νομίζω ότι περιγράφουν ακριβώς αυτό που θέλω να πω.

8) Έχει σχέση η δημογραφική γραφή με τη λογοτεχνική γραφή σου; Γενικότερα, η δημοσιογραφία μπορεί να διευκολύνει, ή να ωθήσει κάποιον να γίνει και συγγραφέας;;;;

Νομίζω ότι η δημοσιογραφική γραφή, γενικότερα, δεν έχει σχέση με τη λογοτεχνική γραφή. Όλα αυτά τα χρόνια που είμαι στη δημοσιογραφία εκπαιδεύτηκα να προσαρμόζω την πένα μου ανάλογα με τις απαιτήσεις. Αν και δεν έχω ασχοληθεί πολύ με το ρεπορτάζ -η δουλειά μου είναι σύνταξη ύλης- προσπαθώ να ξεχωρίζω αυτά τα δύο. Το δημοσιογραφικό ύφος δεν αποδίδει ανάγλυφα τα συναισθήματα.san na mi perase mia mera

9) Πότε κυκλοφορεί το βιβλίο σου;

Γύρω στις 10 Απριλίου θα είναι στα βιβλιοπωλεία και ελπίζω για το καλύτερο.

10) Πιστεύεις πως μέσα σ αυτή τη μεγάλη οικονομική κρίση που διανύουμε, θα μπορέσει το βιβλίο να σταθεί ψηλά;

Είναι πολύ δύσκολα τα πράγματα για όλους και για το βιβλίο ακόμα περισσότερο. Οι απαιτήσεις είναι αυξημένες και όλοι το σκέφτονται να διαθέσουν χρήματα για ένα βιβλίο. Αμέσως σκέφτονται τι άλλο θα μπορούσαν να κάνουν με 15-20 ευρώ και το ξαναφήνουν στο ράφι. Δυστυχώς, η αγοραστική δύναμη δεν είναι πια η ίδια. Και αυτό είναι φθορά για τους συστηματικούς αναγνώστες, που τρέφονται από τα βιβλία. Το ξέρω, γιατί το ζω. Προσωπικά, έχω μειώσει ραγδαία τις αγορές βιβλίων, γιατί δεν μπορώ να ανταπεξέλθω. Και αυτό με στεναχωρεί, αφάνταστα.

11) Θα συνεχίσεις να γράφεις; Θα περιμένουμε και άλλα βιβλία από εσένα;

Φυσικά και θα συνεχίσω να γράφω! Έχω αρκετές ιδέες και ήδη γράφω το επόμενο μυθιστόρημα. 

12) Τι είναι η συγγραφή για σένα;

Ελευθερία! Νιώθω σαν μικρός θεός, μπορώ να κάνω ό,τι θέλω, να πω ότι θέλω. Να σκοτώσω, να αγαπήσω, να μισήσω, να επαναστατήσω, να πληγώσω, να πληγωθώ. Και όλα αυτά, χωρίς να κριθώ, χωρίς να μπω εγώ προσωπικά στο μικροσκόπιο των άλλων. Φτιάχνω χαρακτήρες, χτίζω ζωές, συνθέτω ψυχισμούς και σε μια στιγμή μπορώ να τα ισοπεδώσω όλα, να τους αλλάξω ρότα, ή να δώσω ευτυχισμένο τέλος. Ελευθερία, και στο τέλος ανακούφιση. Αισθάνομαι ξαλαφρωμένη, σα να έχει φύγει ένα βάρος από πάνω μου. Η λύτρωση των ηρώων μου με ανακουφίζει πάντοτε. 

13) Ποιες οι ασχολίες σου πέρα από τη συγγραφή;

Κατ’ αρχάς ο γιος μου, που είναι πεντέμισι ετών και είναι πολύ ζωηρός. Είναι το κέντρο του κόσμου για μένα.
Τελευταία, έχω αρχίσει να ασχολούμαι με τη ζωγραφική και διάφορες δικές μου κατασκευές. Αυτό το χόμπι είναι η ψυχοθεραπεία μου. Με ηρεμεί και με κάνει να νιώθω πολύ όμορφα. 

14) Διαβάζουν βιβλία οι Έλληνες, κατά την άποψή σου;

Διαβάζουν και νομίζω ότι αν το επέτρεπε η Τρόικα θα διάβαζαν και περισσότερο. Μέσα σε όλα τα άλλα που μας έχουν κόψει, κατάφεραν να μας κόψουν και το διάβασμα. Αλλά, ελπίζω ότι θα τα καταφέρουμε να βγούμε νικητές.

 
Εύχομαι μια μεγάλη επιτυχία στο νέο βιβλίο της Αθηνάς, αξίζει να είναι στη βιβλιοθήκη όλων μας.. και .. διαισθάνομαι την επιτυχία!! Θα περιμένουμε τα επόμενα “παιδιά της” που είναι ακόμη στο συρτάρι της, αλλά και στη σκέψη της…


Σύντομο Βιογραφικό για την Αθηνά Φερεντίνου

Η Αθηνά Φερεντίνου γεννήθηκε στην Αιτωλοακαρνανία το 1977. Μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου και ζει με την οικογένειά της. Από το 1996 εργάζεται ως δημοσιογράφος σε περιοδικά, τοπικές και ημερήσιες εφημερίδες.
Από τις εκδόσεις Ενάλιος – Ωκεανός κυκλοφορεί και το λαογραφικό βιβλίο της με τίτλο “Έτσι το λέει ο Λαός”.
Το “Σα να μην πέρασε μια μέρα” είναι το πρώτο της μυθιστόρημα.


.

Leave a Reply

