Ειρήνη Βαρβαρέσσου: H ποίηση είναι η ίδια μου η ζωή

Eirini VarvaressouEditorial από την Βένη Παπαδημητρίου για την ποιήτρια, Ειρήνη Βαρβαρέσσου.

Ακόμη κι όταν δίνει συνέντευξη, γράφει ποίημα! Ποιος θα διαβάσει ποίημά της και δεν θα νοιώσει, μύρια συναισθήματα να τον πλημμυρίζουν!

Κι όχι μόνο! Εικόνες, παραστάσεις έντονες, δυνατές, σαν να τις ζεις εκείνη τη στιγμή, με όλα τους τα χρώματα.. Νοιώθεις την κάθε κίνηση, το άρωμα, την μυρουδιά, την κάθε αίσθηση… Διαβάζοντάς την ποίησή της..
Μεταφέρεσαι, ακριβώς εκεί, στο σημείο  που βρίσκεται το μυαλό της όταν γράφει.. Στα σημεία που εστιάζει και δημιουργεί, το διεισδυτικό της μυαλό και βλέμμα.. Εκεί που εστιάζει η ψυχή της… Γιατί γράφει με την ψυχή της, την καταθέτει, την απλώνει, την δίνει απλόχερα σε όλους …
Τα ζεις όλα έντονα, δυνατά, μαζί της.. και θέλεις να τη διαβάζεις συνέχεια.. και δεν σου φτάνει όσα και αν σου δίνει.. Ζητάς όλο και περισσότερα…  

Ειρήνη Βαρβαρέσσου. Δυνατή γραφή, συγκλονιστική..  Δεν βρίσκω λόγια να περιγράψω αυτά που αισθάνομαι, κάθε φορά που διαβάζω ένα δικό της ποίημα..  Εισβάλλει μέσα μου,  με τρομερή ένταση.. Κι όχι μόνο σε εμένα. Σε πάρα πολλούς.. Όσους  διαθέτουν, ανοιχτό μυαλό, ανοιχτή ψυχή και δέχονται τα μηνύματα, τα όσα εκπέμπει μέσα από την ποίησή της..
Είναι η ζωή της η ποίηση.. Και μας δίνει μηνύματα Ζωής..
Έκλαψα. Ένοιωσα, διαισθάνθηκα…  Μαζί της..  
Τη γνώρισα τυχαία στο facebook.. Η διαίσθησή μου δεν έπεσε έξω.. Πίσω από τη φωτογραφία της γάτας, κρυβόταν μια μεγάλη ψυχή, μια υπέροχη ποιήτρια, ένας υπέροχος Άνθρωπος!!! Τη διακρίνει η ευαισθησία, ο ρομαντισμός.. Παραμένει τόσο αγνή και άδολη…
Το χιούμορ της; Δεν παίζεται! Απίστευτη! Ειλικρίνεια; Δεν έχει άλλο..
Λατρεύει τις γάτες και έχει αρκετές στο σπίτι της.. Με πολύ ωραία ονόματα..  Είναι τα παιδιά της..
Τι θα μπορούσα εγώ να γράψω, άλλο, για την Ειρήνη;
Μου έστειλε την ποιητική της συλλογή και μέσα είχε ένα μικρό σημείωμα, που έγραφε: “χαίρομαι που γνώρισα έναν άνθρωπο σαν εσένα”

.. Ειρήνη μου, τι να πω εγώ; Που μέσα από τα ποιήματά σου, ταξιδεύω, μαθαίνω, ζω, συγκινούμαι…; Εσύ που μου χαρίζεις τόσα υπέροχα συναισθήματα, πως να σε ευχαριστήσω;;
Παρά το γεγονός ότι δεν έχουμε γνωριστεί, υπάρχει μια πλήρη ταύτιση απόψεων και συναισθημάτων.. και αυτό με χαροποιεί ιδιαίτερα..

♦  Η Βένη Παπαδημητρίου συζητά με την Ειρήνη Βαρβαρέσσου για το WomLand.
Ποια είναι η Ειρήνη Βαρβαρέσσου; Πως άρχισε να γράφει ποιήματα; Ποια είναι η ζωή της;..
Δεν θα επέμβω καθόλου στη αφήγησή της.. Διαβάστε την και θα καταλάβετε, γιατί δεν θέλω να επέμβω. Θα καταλάβετε γιατί έκανα αυτόν τον πρόλογο, που κάποιοι θα θεωρήσουν υπερβολικό (οι κακόβουλοι)… Είναι ελάχιστος.
Προέρχομαι από Πρόσφυγες γονείς και τα ακούσματα μου από μωρό στην κούνια , ήταν πόλεμοι και κακουχίες..varvaressou
Τα βράδια που πήγαινα για ύπνο χρειαζόμουν κάτι χαρούμενο για να διώξω την αγριότητα που οι δικοί μου αναπολώντας τα Ιερά τους χώματα δεν σκεπτόταν ότι εγώ σχεδόν το  βίωνα και έπλαθα ιστορίες δικές μου, χαρούμενες που πάντα είχαν αίσιο τέλος. 
Έτσι, άρχισα να γράφω και να δίνω στην κάθε ιστορία που άκουγα δικές μου τοποθεσίες και ιστορίες και έτσι ομόρφυναν και ησύχαζαν τα μέσα μου. Ο Πατέρας μου, μου έμαθε να γράφω πριν πάω στο Δημοτικό και έτσι έγραφα και φύλαγα τα γραπτά μου. Έβγαλα το σχολείο, αλλά με κανέναν τρόπο δεν ήθελα να πάω Γυμνάσιο. Από την μια η δυσκολία μου με τους αριθμούς -που δεν τους δέχθηκε ποτέ το μυαλό μου- και η φτώχεια της οικογενείας μου, δεν μου επέτρεψαν να σπουδάσω και έτσι δούλεψα στα χωράφια, όπως όλοι που ζούσαμε στον προσφυγικό οικισμό. Στην ουσία δουλεύοντας έφτιαχνε το σωσίβιο της ζωής μου, γιατί πολλές φορές όταν μεγάλωσα ”πνίγηκα ”και με έσωσαν οι αναμνήσεις από εκείνα τα άγουρα, δύσκολα, αλλά και τόσο υπέροχα χρόνια που έζησα στον ευλογημένο τόπο μου…
 
…………Τα βράδια γυρνώντας από τον ολοήμερο κάματο ήμουνα τόσο κουρασμένη, που το μόνο που ήθελα ήταν να χωθώ στο στρώμα μου και να αρχίζω να ονειρεύομαι. Έφτιαχνα στίχους για να περιγράψω την καθημερινότητα και συνάμα σκεπτόμουν ότι δεν μπορεί κάποιος τρόπος υπάρχει να τα αποθηκεύσω στον εγκέφαλο μου.
……Σαν ένα πολύ αχνό όνειρο, θυμάμαι πως το πρώτο μου ποίημα έλεγε για κάποιον άσπρο Βάτραχο, που όντως είχαμε δει με την παιδική μου φίλη Μαριάνθη .
Είχα μεγαλώσει κάπως και άρχισα να ερωτεύομαι όλο και κάποιο αγόρι και έγραφα υπέροχα  αισθηματικά ποιήματα, μέχρι που τα βρήκε η Μαμά μου και μου πέταξε όλα τα μολύβια.
Ο Πατέρας μου όμως, που πίστευε πάρα πολύ σε μένα και ήμουν και το λατρεμένο του παιδί, μου πήρε μια πένα και μελανοδοχείο, που ποτέ στην μετέπειτα ζωή μου δεν χάρηκα τόσο πολύ για κάποιο δώρο.
Ερχόμενη στην Αθήνα η Ειρήνη, ασχολήθηκε και με τη φωτογραφία, μη παύοντας να γράφει όπως λέει..

Αργότερα, στην Αθήνα ασχολήθηκα με την φωτογραφία, μη παύοντας να γράφω. Τα συρτάρια μου ήταν γεμάτα χαρτάκια διάφορα, έχοντας επάνω τις σκέψεις μου και τα συναισθήματα μου, που πάντα κυριαρχούν και καθοδηγούν το χέρι μου όταν γράφει. Η ποίηση για μένα δεν είναι δουλειά, ούτε είδος ζωής, είναι η ίδια μου η ζωή. Γράφω, όχι μόνο για να απλώσω στο χαρτί τον μέσα μου κόσμο, αλλά και για να τα διαβάσει κάποιος και να πάρει κάτι από τα γραπτά μου. Αν έστω και ένας άνθρωπος με διαβάσει και βρει κάτι που θα του αρέσει, μου αρκεί. Κάποια στιγμή οι φίλοι μου σχεδόν με το ζόρι με έβαλαν να εκδώσω μια ποιητική μου συλλογή, ενώ εγώ στην ουσία δεν το είχα σκεφθεί και ούτε ήθελα να μπω σε διαδικασίες τέτοιες, γιατί είχα και πλήρη άγνοια από το αντικείμενο – εκτός από το να γράφω, δεν ήξερα τι και πως. Έβγαλα την ποιητική μου συλλογήΔιαδρομές ζωής” και τώρα τυπώνεται η δεύτερη συλλογή μου ”Ανάκαρα”. Παράλληλα, βγαίνει και ένα μου βιβλίο με διηγήματα, με τίτλο ”Ο Αχός των λυγμών”. Έχω ανθολογηθεί στην μεγάλη εγκυκλοπαίδεια λογοτεχνίας ΧΑΡΗ ΠΑΤΣΗ με τέσσερα ποιήματα μου. Δημοσιεύω στο περιοδικό “Καλλονιάτικα” του συλλόγου Καλλονιατών Λέσβου, στο περιοδικό ”Αιολίδα” της Λεσβιακής παροικίας στο περιοδικό της “Ένωσης Ελλήνων λογοτεχνών”’, όπου είμαι μέλος τέσσερα χρόνια και σε εφημερίδες Λέσβου και Μεσσηνίας.

Ποιητική, μεστή…, αλλά θα θέλαμε κι άλλα, Ειρήνη Μας…varvaressou eirini
ΟΞΥΓΟΝΟ ~  Ειρήνη Βαρβαρέσσου
Σκιές περνάνε δίπλα μου οικεία φαντάσματα
σιωπηλά το χθες
προσκυνώντας το λείψανο του ερημωμένου χωριού μου
σκέπτομαι αυτούς που έφυγαν στον ουρανό και τους άλλους
αυτούς που αρνήθηκαν την αλήθεια ξεπουλώντας
όσο όσο στο παζάρι της λησμονιάς τι ρίζες τους
χωριό μου είσαι η κολυμπήθρα  του Σιλωάμ
για τα μάτια μου
βλέπω πια να ξεχωρίζω την ασύγκριτη ομορφιά
της απλότητάς σου
τόσο απλό που καταλήγει να είσαι τέλεια συμπαγής
έννοια και ουσία
τα σπίτια σου πλίνθινα φτιαγμένα από ιδρώτα
και δάκρυα
κρατάνε στους σπόρους των τοίχων τους τον αχό
της φτώχειας
σε κάθε κόχη ο μόχθος και ο πόνος των ορφανεμένων
από πατρίδα
προσφύγων αναστενάζει ακόμα
ο στενός και μοναδικός χωμάτινος δρόμος σου
φαντάζει τώρα
σαν φαρδύ κανάλι για των ελπίδων μου τις γόνδολες
τα κεραμίδια των σπιτιών σου σαν τόμοι αραδιασμένοι
μου διδάσκουν γνώση
τα τρία ξωκλήσια σου καταφύγιο της  σκέψης μου
στο ανελέητο κυνηγητό της ζωής
σχηματίζουν ένα ιερό τρίγωνο σαν ασπίδα προστασίας
γύρω μου.
Χωριό μου, μικρό, πολυαγαπημένο μου,
θα ριζώσω πάλι στην ηρεμία σου
θα  πλέξω τα μαλλιά μου με τα κλαδιά
των λυγαριών σου, θα γίνε ένα σου
θα γίνω σπόνδυλος στη ραχοκοκαλιά σου
θα γίνω ο παλμός της καρδιάς σου
θα γίνω η ψυχή του κορμιού σου
θα φέγγω σαν μικρή φλογίτσα
στη νύχτα του χειμώνα σου
και ποιος ξέρει, μπορεί να λουλουδιάσουν
οι αυλές σου πάλι,
Μπορεί να ανοίξουν τα παραθυρόφυλλά σου
στον ήλιο ξανά!
Χωριό μου κομμάτι γλυκού που σαν ανάμνηση
γευόμουν πάντα
τα χείλη μου με ευλάβεια ακουμπάω στο χώμα σου.

 

2 thoughts on “Ειρήνη Βαρβαρέσσου: H ποίηση είναι η ίδια μου η ζωή

  1. Συγχαρητήρια Ειρήνη μου και πάντα να εμπνέεσαι από τους ανθρώπους και τη φύση!! Είσαι εξαιρετική προσωπικότητα και αν και δεν σε ξέρω προσωπικά σε έχω μάθει από τα ποιήματά σου.. Εχεις το ταλέντο να ανοίγεις τα παραθυρόφυλλα της ψυχής μας στον ήλιο!! Καλή συνέχεια!!

    Like

  2. [quote name=”tzoulia”]Συγχαρητήρια Ειρήνη μου και πάντα να εμπνέεσαι από τους ανθρώπους και τη φύση!! Είσαι εξαιρετική προσωπικότητα και αν και δεν σε ξέρω προσωπικά σε έχω μάθει από τα ποιήματά σου.. Εχεις το ταλέντο να ανοίγεις τα παραθυρόφυλλα της ψυχής μας στον ήλιο!! Καλή συνέχεια!![/quote]Σε ευχαριστώ Τζούλια μου . δεν καταλαβαίνω και πολλά από υπολογιστές.τώρα είδα το σχόλιο σου .Σε Ευχαριστώ!!! Ειρήνη Βαρβαρέσσου

    Like

Leave a Reply

